מה ההבדל בין CRM On Premise and CRM On Demand?

ארז כספי - מומחה CRM

CRM On Demand היינו Software as a service, כלומר בתצורה הזו המוצר מותקן על ענן מיחשוב (כלומר מחשב מרחוק) אליו מתחבר המשתמש דרך רשת האינטרנט או באמצעות קו תקשורת ייעודי.
התצורה הזו נקראת גם תוכנה כשירות (SaaS) משום שהלקוח מקבל שירות מחשובי עליו הוא משלם תשלום חודשי (ממש כמו חשמל, מים, טלפון..).
CRM On Premise הינה התצורה המסורתית בה המערכת מותקנת באתר הלקוח. בתצורה זו, על הלקוח לדאוג לחומרה הנדרשת לטובת ביצוע ההתקנה של המוצר.

אז איך בוחרים?
כדי לפשט את מורכבות הבחירה נזכור שכמערכת ניהול קשרי לקוחות הרי ומדובר על אותו פתרון וההבדל הוא בתצורה ובשיטת התשלום: התקנה מקומית או עבודה מרחוק.
ישנם יצרני תוכנת CRM שמכוונים את המוצר שלהם לתצורה On demand, אחרים לתצורה on premise וכאלה שמציעים גם וגם ואז הלקוח בוחר (למשל dynamic CRM 2015).
ישנן שלוש שאלות שיסייעו בהחלטה:
1- האם מותר לי מבחינה רגולטורית לשמור נתונים עסקיים בשרת מרוחק?
2- האם אני מתכוון להשתמש במוצר as is או מתכנן לבצע התאמות קטנות?
3- האם אני לא מעוניין להתעסק בהיבטים התשתיתיים הקשורים למערכת אלא להתרכז בפונקציונאליות?

אם התשובה לכל השאלות היא "כן" אזי כנראה שתצורה של on demand יכולה להתאים וכעת נשאר לבחון כמה זה עולה לי. על פניו הייתי מצפה שתצורה on demand תהיה זולה יותר אך מומלץ לקבל מספרים ולוודא ש שאכן היא משתלמת יותר.

יתרונות תצורת On Demand:
- אין צורך להתעסק עם שרתים, סביבות, DB
- עלויות הקמה ותחזוקה נמוכות יותר (לפחות כך מצפים)
- תשומת לב בפרויקט ממוקדת רק במישור הפונקציונאלי

יתרונות תצוגת On Premise:
- הלקוח יכול להעשיר יותר את המערכת עם הזמן ולהתאים אותה לצרכיו (המערכת אצלו וקל יותר לבצע שינויים)
- רוב המערכות בשוק הישראלי, לפחות בנקודת זמן זו, הן בתצורה המסורתית